"ČAR VATRE" (Časopis Nova Misao, 3.11.2013.)
Da li i dalje doživljavaš sebe kao pisca na margini? Da li je margina i dalje tvoja autentična situacija?
Slobodan Tišma: Pa
jeste, marginalnost je neko unutrašnje stanje. To je neko osećanje
poniženosti i nikakva me nagrada ne može izlečiti od toga. Ja sam
intelektualno i moralno inferioran tip, ili bolje reći, infernalan, stid
me je što se bavim književnošću. Bio sam uvek loš đak, jedva da sam
završio srednju školu, pokušavao sam da studiram, ali nije mi išlo. Imam
slabu volju, nista ne mogu da savladam, da osvojim. Nikada nisam uspeo
da naučim neki strani jezik, a ne znam koji već nisam pokušavao da
naučim. Nemački sam počeo da učim kada sam imao šest godina kod čuvene
tante Jelke Hadži, njena kuća još uvek postoji u ulici Matice srpske, i
učio sam ga konstantno sve do druge godine fakulteta, ali ga nisam
naučio. Jednostavno, nemam dara za učenje, za biflanje. Kada bih išao na
test inteligencije, ne verujem da bih se proslavio. Mladost sam proveo
ili bolje reći protraćio na ulici, na Limanu, ispred samoposluge u
Fruškogorskoj ulici. Propalitet! Moj otac je izgleda umro kada je
shvatio da od mene neće biti ništa, u to vreme sam se bavio rokenrolom.
Grize me savest zbog toga. Inače, ja sam polupismen, ne znam koje se
reči pišu zajedno, koje odvojeno, ne znam gde treba da stavim zarez ili
zapetu, džaba je da se tešim da to ni Crnjanski nije znao, i ko zna šta
još ne znam kada je pravopis u pitanju. Imam sreću da je moja supruga
profesor književnosti i lektor po profesiji, pa me spasava. Jako malo
sam čitao. Imam naviku da počnem sa čitanjem ali teško mogu da održim
koncetraciju i da savladam više od dvadesetak strana. Sve u svemu, da li
sam pročitao deset knjiga u životu? Pa, ne može se postati dobar pisac
od slušanja klasične muzike. Pazite, ovo vam govori dobitnik Ninove
nagrade. Da li to nešto kazuje o našem sadašnjem književnom trenutku?
Sve moje obrazovanje je istrajno slušanje Trećeg programa Radio
Beograda, to je moj večernji univerzitet, ali to je sve haotično i
nedovoljno, bez sistema, iz druge ili treće ruke. Ja sam neka vrsta
autodidakta. Osim toga, stravično sam lenj, ne volim ništa da radim.
Nije mi uopšte jasno kako sam uspeo da napišem tih nekoliko knjižica
proze. Nekada mi se čini kao da je to napisao neko drugi za mene. Već
sam negde rekao da je čitav moj slučaj maslo rozenkrojcera sa Novalisom
na čelu. Instruiran sam. Sebe uopšte ne smatram piscem, ja sam možda
pseudo-pisac ili post-pisac, u smislu, poštanski pisac, funkcionišem
samo preko elektronske pošte, u realnom književnom prostoru me nema, ne
postojim. A i šte će mi to. Ipak, treba reći da je marginalnost i
politička pozicija, dakle, marginalac je neko ko je gurnut u kraj, u
nigdinu. I to ne čini pojedinac, politički protivnik, nego društvo u
celini, zajednica koja te izopštava iz nekih razloga. Naime, društvo
veoma dobro, i to u startu, prepoznaje moć, tj. nemoć nekoga i odmah ga
eliminiše iz te igre u kojoj svi treba da učestvuju, svi koji mogu da
poseduje makar i minimum moći. Naravno, znamo da moć postoji samo kao
konstelacija, izvan društva nema moći kao ni subjekta, ako nigde ne
pripadaš onda si niko i ništa. Tako je u životinjskom svetu, ali i u
ljudskom društvu. Tako je bilo u staroj Grčkoj, tako je i danas. Ja sam,
jednostavno, čovek bez moći, ili čovek male moći, i u tom smislu nisam
interesantan „političarima“, dakle, onima koji preferiraju moć, pogotovo
što svojim ponašanjem, i svojim stavovima pokušavam da ignorišem moć,
što je nedopustivo i onda nemate „pristup stolu i stolovanju“, gledaju
vas kao bezveznjaka. Sve ovo ima i estetsku dimenziju, čak ona je
presudnija, to da se nekom sviđate ili ne sviđate. Moć je slikovita,
spektakularna, nemoć je pak neprimetna i neinteresantna. Kada ovo
govorim ne mislim na neposredno političko angažovanje, samim postojanjem
vi ste i političko biće, imate svoj neki profil i tako delujete. I kada
je umetnost u pitanju važe ova pravila. Ne možete samo pisati dobru
prozu, pa da onda budete cenjeni od drugih pisaca ili uopšte drugih
ljudi u kulturi, morate biti prisutni i na drugačiji način, autoritetom
svoje ličnosti, ispoljavanjem znanja i moći u tom književnom prostoru,
jednostavno, morate da vrednujete, da negirate i da potvrđujete, bilo
preko književnih institucija ili nezavisno iz medijske sfere. Uzmite
primer, uporedite mene i Basaru, ili mene i Mihajla Pantića. To što sam
ja, takođe, dobio Ninovu nagradu je neka vrsta presedana i izazvalo je
nesporazume. Mnogima nije jasno kako je do toga došlo i ne mogu to da
svare, jer ja nisam dovoljno ozbiljna pojava, ne posedujem moć i ne
ulivam poverenje, a nekima sam i odvratan. Tu pre svega mislim na
novosadsku književnu sredinu, ali ni u Beogradu nije bolje. Druga je
stvar što mnogi nisu pročitali ni dva reda od toga što ja pišem. Prema
tome: jednom marginalac, uvek marginalac. Dugačke uši te odaju. Ali ja
imam svoju publiku, to su ljudi koji su na istim granama na kojima sam i
ja. Ima nas dosta.
(fragment iz intervjua)
(fragment iz intervjua)
Razgovarala: Nataša Gvozdenović
Foto: Aleksandar Kamasi
http://www.novamisao.org
Bravo za blog samo napred:)
ОдговориИзбришиwww.institutzastranejezike.edu.rs