Slobodan Tišma, Bernardijeva soba, Kulturni centar Novog Sada, Novi Sad, 2011.
Čovek je skromno biće, sklono preživljavanju.
Slobodan Tišma, Bernardijeva soba
U suton u srcu, čuješ neku nepoznatu muziku
U suton, u suton, tajne su deo nas dok klizimo uz obalu
Okean pun je reči, pun je mačeva
Okean je tih i tužan iza sutona...
Slobodan Tišma - La strada, Okean
Pišta Petrović je autsajder, marginalac, u svakom pogledu suvišan čovek iz
čije vizure Slobodan Tišma (1946), ovogodišnji dobitnik NIN-ove nagrade,
sigurno, zrelo, promišljeno, malkice melanholično, pokadšto nostalgično
progovara o sudbini umetnosti u svetu kojim gospodare: licemerje, zavist,
politika... Pištin život sačinjen je od gomile uglavnom uzaludnih napora čija
suština, svakako, jeste u stalnoj potrazi za u-žitkom. Kao pojedinac koji
(uvek) stoji naspram čopora, Pišta Petrović vreme provodi mimo sveta zatrovanog
igrama (političkih) moći, uglavnom dokoličareći - u nostalgičnim sećanjima na
neka bolja vremena. Njegov izbor jeste izbor neučestvovanja u (bilo kakvoj)
javnosti: "Čovek se javno sramoti. Nema ludila bez javnosti".
Opsednut je strahom od samoće. Živi u senci lika najpre odsutnog a potom i
preminulog oca.
Kao prvosveštenik nežnosti, svestan svog polnog minimalizma, Pišta Petrović
je opsednut ženskošću - on je "žena žene" kojem ne dozvoljavaju da
promeni pol. Njegov stan opsedaju gosti koji tu vode debate (uglavnom o
umetnosti, politici, instrumentima moći) da bi, vremenom, potpuno zagospodarili
stanom ─ zbog čega Pišta, umesto u vlastitom stanu, živi u olupini sportskog
mercedesa lociranom na parkingu ispred njegove zgrade. U jedinoj sobi koju
zadržava za sebe, pod ključem drži sobnu garnituru koju je dizajnirao čuveni
hrvatski arhitekta Bernardo Bernardi, autor projekta "minimalnog
stana". Čitav Pištin život odvija se pod snažnim uticajem mističnog
događaja s Jadranske magistrale kada se, vozeći očevu bubu, utrkivao s
nepoznatom crvenokosom devojkom - vlasnicom sportskog mercedesa. Tokom utrke,
devojka gubi kontrolu nad mercedesom i survava se u more. Mučen osećanjima
griže savesti, navedeni događaj Pišti je poslužio za izmaštanu ljubavnu priču u
kojoj nepoznata devojka zapravo postaje ćerka Bernarda Bernardija ─ ili čak
Bernardi lično, prerušen u žensko.
Nakon što ga vojska izbacuje iz stana Pišta Bernardijevu sobu uvija u najlon
i spušta na parking ispred zgrade, pored olupine u kojoj je nastanjen.
Hrvatskom kolekcionaru sa kojim je pregovarao o njenoj prodaji ─ Bernardijevu
sobu, kao jedini fetiš i dragocenost do kog je u životu držao, Pišta na kraju
velikodušno poklanja. Nakon što s parkinga na kom je živeo gradske službe
uklanjaju i njegovu olupinu ─ Pišta odlazi kod svoje majke koja živi u ženskoj
hipi komuni na Staroj planini. Pošto se Komuna izdržava od turista Pišta
pristaje da učestvuje u simulaciji ritualnog razapinjanja na krst kao glavne
tamošnje turističke atrakcije. Shvativši kako mu je u životu oduvek nedostajalo
koncentracije i preciznosti - Pišta sa devojkama iz komune uči gađanje iz
vazdušnog pištolja. Vremenom, u gađanju iz vazdušnog pištolja on pronalazi
istinski užitak i zadovoljstvo...
U najkraćem, opisano bi mogla biti (vidljiva) sadržina romana za koji je
Slobodan Tišma nagrađen ovogodišnjom NIN-ovom nagradom. Sve ovo, naravno, treba
shvatiti krajnje uslovno pošto Tišmin roman ─ koji u svom podnaslovu kao
žanrovsku odrednicu ima i oznaku komad za glas, kontratenor i orkestar ─
nekakvu fabulu u onom tradicionalnom, uobičajenom smislu, zapravo ni nema. Baš
kao što se ovaj pisac i njegove knjige i inače teško mogu smestiti unutar
postojećih literarnih kanona/šablona i kategorija. Pre svega, Slobodan Tišma je
pisac koji mnogo više od same fabule drži do atmosfere svojih knjiga ─ do
verbalne muzike, onog specifičnog unutrašnjeg ritma koji daje ne malo razloga
za zaključak kako je, ustvari, ovde mnogo pre nego o klasičnoj prozi ustvari
reč o primenjenoj poeziji. Poređenja radi, u srpskoj književnosti za
rodonačelnika ove vrste pisanja mogli bi uzeti Miloša Crnjanskog i njegov roman
Dnevnik o Čarnojeviću, koji je, po priznanju samog Tišme, presudno uticao na to
da on uopšte počne da se bavi pisanjem (i) proznih knjiga. Takođe, ne bi bilo
bez osnova ni poređenje Tišminih knjiga s onim specifičnim urbano-melanholičnim
srednjeevropskom štimungom prisutnim, recimo, u prozi Tomasa Berndharda.
Tišmu u ovoj, kao i u njegovim prethodnim proznim knjigama (Urvidek,
Niskobudžetna proza, 2005. i Quattro Stagioni, Staromoderna
travestirana ispovest s onu stranu groba, 2009) interesuje svet sa
margine, sa ruba. Pozicija Tišminih (anti)junaka uvek jeste pozicija iz offa
koja je na različite načine povezana sa umetnostima (Tišmini junaci su sami
umetnici, ljubitelji iste ili oni koji umetnost praktikuju kroz vlastito
svakodnevno postojanje). Rečima i pričom (fabulom) Slobodan Tišma koristi se
kao pomoćnim sredstvom za oslikavanje okvira i kontura sveta - mnogo šireg i
kompleksnijeg no što se na prvu loptu uopšte može naslutiti. Bernardijeva soba
knjiga je svakodnevnih ozbiljnih egzistencijalnih preispitivanja čoveka koji za
svoju životnu strategiju izabira pokorevanje vlastitim slabostima. Pišti
Petroviću ni do čega zemaljskog nije posebno stalo - na kraju, on čak i
vlastiti stan velikodušno ustupa neželjenim "gostima". On odbija da odraste
i suoči se sa svetom i tzv. realnim životnim problemima te, kao takav, nema
snage ─ a što je bitnije nema čak ni želje ─ da se suprotstavlja bilo kome i
bilo čemu. Petrović svet oko sebe posmatra u izmaglici, kopreni, sfumatu koji
je uzrokovan činjenicom da, umesto spoljašnjeg, Pištu kud-i-kamo više zanimaju
unutrašnji svetovi. Odsutnost mnogo pre nego prisutnost. Unutrašnji ritam ove
knjige možda bi mogao biti neki dobar soul. Remboovska dilema "Slabost ili
snaga" u redakciji Pište Petrovića glasi: Slabost je snaga! Baš kao što je
i autor ove knjige, Slobodan Tišma, kao jedan od pionira konceptualne umetnosti
na ex-jugoslovenskim prostorima, dilemu umetnost i(li) život razrešio
opredeljenjem Život kao umetnost - gde su svakodnevne akcije ispijanja
Coca-Cole ispred jedne samoposluge na Limanu i beskrajne diskusije o/povodom
umetnosti bile značajnije od stvaranja bilo kakvih artističkih predmeta i
objekata.
Kao nenasilni guru generacije neoavangardista delujućih u Novom Sadu skraja
1960-ih i početkom 1970-ih, svojom konceptualnom poezijom, ali i ukupnim
životnim i umetničkim pristupom i stavom, Slobodan Tišma svoju umetnost
zasnovao je na prevazilaženju dualizama između spoljašnjeg i unutrašnjeg (u
tekstu). U svojoj ranoj konceptualnoj poeziji Tišma je nastojao da dokaže kako
„Jezik nije SVE", te da smisao umetnosti nije u samom činu kazivanja
(emancipaciji reči) koliko u onome što je kazano (izrečeno). Proučavajući
ezoterijska istočnjačka učenja, posebno zen budizam, Tišma čitavu svoju
umetničku i životnu strategiju definiše terminom nevidljiva umetnost koji,
zapravo, predstavlja mentalnu praksu kojom se trivijalnosti svakodnevice
transformiu u umetničke činjenice ─ dok sam umetnik postaje otelotvorenje
vlastitog dela (Umetnik kao Umetnost). Konceptualističkim načelima Tišma ostaje
veran i tokom 1980-ih kao frontmen čuvenih post punk - new wave sastava Luna i
La Strada.
Metafora
do koje Slobodan Tišma posebno drži je Okean. Prostranstvo. Pučina... Centar
ovog Okeana svakako nije u vidljivom (materijalanom) svetu. Tišnim Okean
predstavlja prostranstvo nepreglednih (životnih) mogućnosti - utoliko
dragoceniji onda kad se ne čini (nikakav) izbor. Odbrana prava na grešku (kako
u umetnosti tako i životu) pred/uslov je postojanja našeg sveta: "Greška
je pobuna, subverzivna delatnost, najintimnija, najličnija stvar: grešiti spram
samog sebe, stalno se samodestruirati. Bez toga nema u-žitka, nema
postojanja". Slično svojim junacima, i sam Slobodan Tišma autor je sa
(književne) margine (sebe definiše kao "polupisca" i "slušatelja
muzike") te je, kao takav, dalek svim klanovima, sektama i (tajnim i
javnim) centrima uticaja i moći - stoga je ovogodišnja odluka NIN-ovog žirija,
posle dugog vremena jedna poštena, i, uz opasnost da zvučim patetično, pravedna
odluka koja makar donekle vraća dignitet kako samoj nagradi tako i srpskoj
književnosti, uveliko zatrovanoj nedoslednostima svakoje vrste.
Nebojša Milenković
Nebojša Milenković
Tekst objavljen u kulturnom dodatku podgoričkog dvevnog lista Pobjeda.
Teks preuzet sa blog.b92.rs
Teks preuzet sa blog.b92.rs
Нема коментара:
Постави коментар