Znate ono kad kaže Lala: ‘Više volem intervju da dajem, neg
lebac da jem'”, šaleći se na svoj način i na svoj račun počinje razgovor za
Ekspres pisac i muzičar Slobodan Tišma, koji za razliku od Lale, dozirano
govori za medije i meri svaku reč jer intervjue doživljava kao svojevrstan
književni žanr. Iako Staropazovac, Tišma slovi za jednu od poslednjih pravih
ikona Novog Sada i njegove kulturne scene, na koju je višestruko uticao – kao
muzičar, pesnik, pisac, konceptualni umetnik. Sa tvorcem nekadašnjih
novotalasnih rok bendova “Luna” i La strada” i višestruko nagrađivanim
književnikom razgovaramo u jeku Beogradskog sajma knjiga o srpskoj književnoj
sceni, rokenrolu i Bobu Dilanu, večitom rivalstvu srpske prestonice i “srpske
Atine”, budućnosti Vojvodine i Srbije…
Pisci se danas
često žale da Beogradski sajam knjiga gubi kulturnu vrednost ili se pretvara u
vašarište.
– Ne znači mi ništa. Nemam izdavača. Obično objavljujem novu
knjigu svake četvrte godine. Mislim da je i to mnogo. Svaki sajam je velika
pijaca, ima svega i svačega, ne treba se čuditi, ne treba imati nikakva
očekivanja. Izdavaštvo, merkantilna strana književnosti je banalna, kao i svaka
druga trgovina. Bitan je samo novac, ali to je jedna užasno dosadna i otrcana
priča. Naravno, najbolje se prodaje đubre, ono što je najmanje vredno, kao brza
hrana.
Kakva je naša
književnost danas? Jedni kažu tanka i nikakva, pretenciozna i dosadna, drugi da
su retki pisci posvećenici, a sve brojniji oni kojima književnost služi kao
instrument za sticanje određenog statusa.
– Žalosna je istina da ne čitam domaću književnost. Čitam
samo savremenu svetsku književnost: Murakamija, Knausgora, Krasnahorkaja.
Murakamijev roman “Kafka na obali okeana” je divan, čaroban. Što se tiče domaće
književnosti, sigurno je da ima svega i svačega, ima i dobrih i loših pisaca,
takođe i onih koji se književnošću bave iz veoma sumnjivih pobuda, naravno, to
ne znači da pišu lošu književnost. Dešava se da iz sumnjivih pobuda nastane
nešto genijalno. Apsurd, ali… Problem je što naša književnost ne predstavlja
ništa na svetskom nivou, a to je jedino važno. Nismo nikom zanimljivi. Iako su
u pitanju predrasude. Problem je što smo zabačeni, Balkan kao podneblje je
neprivlačan, zona je ni tamo ni ovamo. Blizu smo Evrope a nismo Evropa. Nismo
original, a nismo ni razlika. Sa vojvođanskim piscima je još gora situacija,
ako izuzmemo Aleksandra Tišmu, koji nešto predstavlja u Nemačkoj. Meni je pre
dve godine Lajpciger literaturferlag preveo i objavio roman “Bernardijeva
soba”. Promocija je bila na Lajpciškom sajmu knjiga kojoj ja, naravno, nisam
prisustvovao. Izdavač Viktor Kalinke samo mi se jednom obratio, napisao mi je
dopisnicu rukom, potpisao sam ugovor, i to je sve. Video sam i da je u
“Tageblatu”, dakle u dnevnim novinama, izašao veoma pohvalan prikaz. Jedan
umetnik iz Beča, koji je učestvovao na Dunavskim susretima, u međuvremenu je
umro, rekao mi je da je moj roman kupio prijatelju za rođendan. Naravno, ne
pada mi na pamet da se obratim izdavaču da ga pitam šta je sa mojom knjigom.
Verovatno je prodato desetak primeraka.
Kada ste pre
nekoliko godina dobili NIN-ovu nagradu za roman “Bernardijeva soba”, izazvali
ste ljutnju i gnev brojnih kolega. Slično, ali u mnogo širim razmerama, imala
je odjek dodela Nobelove nagrade Bobu Dilanu.
– Činjenica je da se tzv. lirski diskurs iz književnosti
preselio u pop muziku. Poezija se tako spasla, opstala je. Niko ne čita više
zbirke pesama. Ali svet ne može bez poezije. I u tom smislu mislim da nije
greška to što je Nobelova nagrada data za tzv. rok poeziju. Problem je što je
Bob Dilan jedan veoma loš pesnik, poezija mu je katastrofalna, isprazno, stereotipno
fraziranje, koje je dobro za pevanje i ništa više. Pesme mu zaista dobro zvuče,
ali bez muzike su nula. Nisam čitao njegova prozna dela, ali od Vitomira
Simurdića, do čijeg mišljenja držim, čuo sam da je to gomila gluposti. Mogli su
‘ladno da daju nagradu Lenardu Koenu i niko ne bi mogao ništa da prigovori.
Neki umetnici drežde u institucijama i tako neguju svoj lik
i delo, a kad pogledate te njihove knjige, žali bože hartije. Ja sam ulazio u
neke sheme, ali bio sam uvek oprezan i spreman da pobegnem dublje u šumu ako je
potrebno
Kažu da se muzika
danas drugačije sluša nego pre 30 godina. Da li je isto i sa čitanjem? Koliko
su čitaoci danas posvećeni, strpljivi? Zašto ste na kraju romana “Bernardijeva
soba” u jednom poglavlju prepričali sopstveni roman na nekoliko stranica?
– To je izazov, prepričati, tj. napisati roman na dve-tri
stranice. Dužina nije žanrovsko određenje nego forma. Može se napisati
pripovetka na dvesta strana. Najduža pripovetka ikad napisana je Džojsov
“Uliks”. Najkraći roman je, pak, napisao Artur Rembo, “Pustinje ljubavi”, na
dve strane. U tehničkom smislu, to je izvodljivo, sažimanje ili
konceptualizacija uvek je opravdana jer vreme je dragoceno i ne treba ga
traćiti, a i esencija, odnosno žestina je ono pravo. Naravno, uvek se postavlja
pitanje šta se time dobija. Da li delo postaje komunikativnije ili
hermetičnije? U svakom slučaju, sažimanje podiže estetski nivo. Ali smanjuje
ugođaj. Prust je bio preobiman pošto je užitak bio da rad večno traje. No,
možda je vrhunsko zadovoljstvo trenutačno, van vremena je. Postavlja se pitanje
kakvo je zadovoljstvo internet generacija pošto oni čitaju mnogo brže nego što
se čitalo u dvadesetom veku. Mi stari ljudi, dvadestovekovljani, prisustvujemo
nastanku novog tipa čoveka. Mladi ljudi imaju promenjenu percepciju, pa je onda
i njihova recepcija nekog književnog dela drugačija. Moj sin veoma brzo govori,
a to je zato što veoma brzo misli. Verovatno tako i čita, ali koliko uživa, to
je teško reći. Ne mogu da ga pratim.
Dok većina kuka
kako je rokenrol propao i da se od muzike teško živi, vi kažete da se ponekad
kajete što ste se vratili književnosti a napustili muziku. Zašto?
– Nikada se nisam bavio umetnošću zbog novca, bila je to neka
dublja potreba, suštastvena želja. Oć’ da budem umetnik, pa u PM! Međutim, iako
nisam zarađivao od umetnosti, uvek je postojalo neko rešenje da ne moram da se
bavim ničim drugim, nikada nisam bio zaposlen, ni dana. Uvek sam imao novca da
preživim. Kada čujem neku dobru pop pesmicu, pomislim – to je sve. U ta tri
minuta stane čitav jedan svet, čitav život. Na primer, Morisijeva pesma “Every
day is like Sunday” i dan-danas me rasplače. Počeo sam sa pisanjem pesmica i
slušanjem muzike, i to pre svega barokne muzike. Kao mladić obožavao sam
Korelijeva i Hendlova končerta grosa. Kasnije sam mnogo zavoleo muziku Gustava
Malera, njegove simfonije. Volim sve, od ranog baroka do poznog romantizma.
Nažalost, nisam bio istrajan u učenju, muzika je kao matematika, bez temeljnog
biflanja nema ništa. Literarni medij bio je neko rešenje, svaka danguba može da
uzme pero u ruku. Tako sam i počeo sa pisanjem poezije, pre svega inspirisan
francuskim simbolizmom, a završio sam kao prozni pisac. Šta me tera da pišem?
To je pitanje života i smrti. Kada prestanem, gotov sam. Naravno, više bih
voleo da sam bio kantor u šesnaestom ili sedamnaestom veku, u nekoj gotskoj
katedrali u kojoj dreždi neka zver od orgulja. Ali…
Kako ste Vi, a
kako Vaši sugrađani primili vest da će Novi Sad postati evropska prestonica
kulture 2021? Koliko će ova titula pomoći Novom Sadu u lečenju “prečanskih
kompleksa”, kako ste jednom opisali odnos prema Beogradu?
– Pa, ima euforije. Inače, ja sam ravnodušan. Imam
sedamdeset godina, a 2021. je mnogo daleko. Meni kao politički nekompetentnoj
osobi taj čin izgleda prilično dvosmislen. Srbija 2021. najverovatnije neće
biti u Evropskoj uniji, a Novi Sad će biti prestonica kulture?! To je kao neka
vrsta ekstrakcije grada koji nije čak ni glavni grad Pokrajine. Inače, ta
titula ne predstavlja bogzna šta. Naravno, dobiće se neka sredstva koja će biti
potrošena na nešto od čega velika većina Novosađana neće imati ništa. Možda se
desi da opet sruše neku lepu staru zgradu u centru grada, da bi na njenom mestu
podigli, na primer, Teslinu palatu. Uvek sam živeo u Novom Sadu kao stranac,
nisam imao pristup ničemu. Moje detinjstvo u Pavlovoj ulici bilo je veoma
traumatično. Kao mladić oteran sam sa Tribine mladih. Novi Sad je pre svega
grad Aleksandra Tišme, ovde postoji njegov kult, tako da su dvojica Tišmi
previše. Da ne bude nesporazuma, mislim da Aleksandar Tišma to apsolutno
zaslužuje, on je evropsko ime. Naravno, smešno je da se poredim sa njim, ali mnogi
ovde ne žele ni da čuju za mene jer to, po njihovom mišljenju, prlja lik i delo
velikog Tišme, vide me kao nekog trabanta, klošara koji koristi priliku da se
šlepa. Ja sam pre dve godine objavio knjigu intervjua koja se zove “Velike
misli malog Tišme”, ja sam mali Tišma. Možda je to strahovito pretenciozno, ali
tako je, ma koliko se to nekom ne sviđalo. Čitavo moje prozno stvaralaštvo bavi
se Novim Sadom, tj. Urvidekom, u pitanju su četiri romana, dva još uvek
neobjavljena, i jedna zbirka priča. Ali taj moj Novi Sad teško da ima išta
zajedničko sa Novim Sadom Aleksandra Tišme. S druge strane, ja sam u svojim
knjigama uzimao mađarski identitet, što je za neke ljude veoma problematično, a
i deklarisao sam se javno kao izdajnik, pošto je to, po mom mišljenju, izvorna
pozicija umetnika. I naravno, da nemam pristupa na tzv. javnom servisu. Ko mi
je kriv? A i šta će mi to?
Naravno da je Vojvodina više Evropa nego Srbija, to je
činjenica, i da Srbija ako zbilja želi u Evropu, treba da gleda više prema
Vojvodini
Posle promene
vlasti u Vojvodini, čula su se mišljenja da će “severna pokrajina u budućnosti
biti merilo evropeizacije Srbije”. Može li Vojvodina bez Srbije i Srbija bez
Vojvodine?
– Opet me navlačite da trabunjam. Politika me apsolutno ne
interesuje. Ja živim u tzv. unutrašnjem egzilu. Ne vidim nikakvu budućnost ni
za Vojvodinu, a ni za Srbiju. Teško da ćemo ikada ući u Evropsku uniju. Razlog
je korumpiranost, pohlepa, samoljublje, nemoral i grabež gornjeg sloja, mislim
tu na političare i tzv. tajkune koji su u sprezi, a i neosvešćenost, nizak
kulturni nivo donjeg sloja društva kojim smo okruženi sa svih strana. Ako je
verovati medijima, živimo u državi u kojoj se i dan-danas prikrivaju ubice one
sirote dece na Topčideru, u državi u kojoj u vlasti participiraju oni koji su
za vreme Miloševića učestvovali u pljački penzijskog fonda, pa danas stari
ljudi umiru jer nemaju novca da kupe lekove. Ali i treba da pomru da se
rastereti fond, to je politika. Znamo šta je medijska stvarnost, ali izgleda da
je ovo ipak istina. Ne pripadam nijednoj stranci, samo sam demokratski
orijentisan, međutim Demokratska stranka uvek je bila katastrofalno loša.
Problem su bili ljudi koji su je vodili. Đinđić je bio neodlučan i to ga je
koštalo glave, Tadić je bio kukavica, mislim da je on želeo da izgubi izbore,
zbrisao je, i državu i partiju je ostavio ljudima koji su i u moralnom i u
intelektualnom pogledu inferiorni. Poslednji izbori u Demokratskoj stranci su
katastrofa. Sada već bivši predsednik stranke je izjavio: “Ovo je propast
elite!” On sebe smatra elitom? Čovek koji je jednog trenutka poverovao da su
neki revijski muzičari na proputovanju kroz Novi Sad – Zagrebački solisti.
Đuskao je sa celom porodicom iz prvog reda sve vreme koncerta, video sam to
svojim očima. Da li je tu potreban komentar? Kako sam zajedljiv, ovo nije baš
lepo s moje strane! Inače, poslednji put pravi Zagrebački solisti svirali su
krajem 1990. godine u Novom Sadu u Župnoj crkvi imena Marijina. Lično
prisustvovao. Ali nije problem ni ta halavost političara na moć, na novac, mogu
to da razumem, ljudi su u pitanju, ja apsolutno ne želim to što oni žele,
problem je estetska strana njihovih činova, dakle kič, neukus kojim nas
bombarduju preko medija. Taj odvratni resantiman, stalna kuknjava kako im neko
radi o glavi, kako ih Zapad ne voli, tj. ne voli srpski narod, a oni su
najbolji sinovi tog naroda. Zato izbegavam da gledam informativne emisije na
televiziji i ne čitam novine. Ja ne znam ko su oni i kako se oni zovu, ali ne
znam ni gde živim.
Kako to mislite?
– Inače, ja sam za ukidanje granica, a ne za bilo kakvu
secesiju. Kažem: Ja sam za… Smešno! Zašto bih se delio od mojih prijatelja u
Beogradu – od Nenada, Danice, Božidara, Dubravke, Miška, Saše, Ivana, od Koje?
Mnogo volim Beograd, on ima toplinu koju Novi Sad nema. Nekoliko godina ranog
detinjstva živeo sam u Spasićevoj zadužbini, u ulici 7. jula, sa roditeljima i
sestrom Natalijom, koja se i rodila u Beogradu. Posle sam živeo još dve godine
u Beogradu kada sam studirao književnost. Stanovao sam u Dositejevoj ulici.
Vidim i sad sliku kako ujutro izlazim i idem do Bajlonijeve pijace, sneži,
tanak sloj snega prekriva asfalt, srećan sam što sam živ. Koje uzbuđenje?! To
se ne zaboravlja. Uvek se preporodim kada dođem u Beograd. Opšte je poznato da Vojvodina
ne može ni bez Evrope a ni bez Srbije. U stvari, Vojvodina bi možda i mogla kad
bi je pustili. Na ovu ili onu stranu? Naravno da je Vojvodina više Evropa nego
Srbija, to je činjenica, i da Srbija ako zbilja želi u Evropu, treba da gleda
više prema Vojvodini. Karolj Kovač je pre desetak godina napravio izvanrednu
seriju emisija o privrednim i kulturnim resursima Vojvodine. Mi nemamo pojma
šta sve postoji u Pokrajini. Ali sve je zapušteno, u užasnom stanju, samo da
spomenem irigacioni sistem, kanal Dunav-Tisa-Dunav. Ako pogledate geografsku
kartu, videćete da je Vojvodina sva premrežana železničkim prugama, nema tog
mesta do kog ne ide pruga, ali to je sve zatravljeno, vozovi ne idu. A Srbija
ima samo dva železnička pravca. Međutim, danas je Vojvodina uništena, i to pre
svega zbog njenog nedefinisanog statusa, obespravljena je.
Ne pripadam nijednoj stranci, samo sam demokratski
orijentisan, međutim, Demokratska stranka uvek je bila katastrofalno loša.
Problem su bili ljudi koji su je vodili
O sebi kao
muzičaru govorili ste kao o “surovom amateru”, iako bendovi “Luna” i “La
strada” uživaju kultni status na domaćoj rok sceni i, po mišljenju mnogih,
nemaju pandane na jugoslovenskoj rok sceni. Postali ste panker u tridesetima,
šta ste bili pre toga?
– Pa, pre toga sam bio pesnik i konceptualista, član grupe
“Kod”. Radio sam na Tribini mladih, kao urednik književnog programa. Napravili
smo revoluciju, praktično, Tribina je bila gradska komuna, otvorena 24 sata.
Avangardisti, situacionisti, defilovali su umetnici sa svih strana, koji su
stvarali u duhu tzv. nove umetničke prakse. Bilo je potrebno da prođu dve
godine da političari shvate o čemu se radi i onda su nas oterali, i to je dobro
jer bismo se verovatno pokvarili. Ali to je već poznata priča i prilično
otrcana, dosadno mi je da to ponavljam. Ja sam u stvari svaštar, veoma
neozbiljna prilika. Nisam ja nikakav ozbiljan pisac, niti želim to da budem,
apsolutno ne marim za to. Kao dvadesetogodišnjak skitao sam po Limanu (južni
deo grada Novog Sada, pored Dunava), pevao sam i svirao na jednoj staroj lauti,
na kojoj je bilo urezano ime Džona Daulenda, koji je komponovao muziku za
Šekspirove komade. Uglavnom, zabavljao sam svoje prijatelje, nisam imao nikakve
ozbiljne planove u životu. Sve ovo što mi se posle dešavalo jeste maslo
Rozenkrojcera sa Fridrihom Novalisom na čelu. Šalim se!
Još sredinom
osamdesetih primetili ste kako se rok etički “iskvario” još šezdesetih i da ga
sviraju “oni koji žele da dođu do love ili lakše maznu ribu”. Da li je bilo
bendova i muzičara na ovim eksjugoslovenskim prostorima, koji su se, iz Vašeg
ugla, iskreno bavili rokom?
– Mogu da ih izdvojim. To su oni koji su se bavili
rokenrolom iz najdublje nasušne potrebe, dakle, rokenrol je njihov život, oni
istrajavaju i danas, uspeli su da prežive: Branislav Babić Kebra, vođa
“Obojenog programa”, i Dušan Kojić Koja, vođa “Discipline kičme”. Njima bih
pridodao još i Marka Brecelja, bivšeg frontmena “Buldožera”. Takođe, novosadski
ženski bend “Boye”. Ali ne mogu da zaboravim ni starca, mog vršnjaka, Peđu
Vraneševića, koji sada pravi divne iskrene autorske pesme, sam ih peva prateći
se na gitari. Kao stari Džoni Keš.
O sebi neretko
govorite kao o marginalizovanom umetniku koji je, čini mi se, svesno odabrao tu
poziciju. Da li je marginalizovan umetnik danas jedino i SLOBODAN umetnik?
– Ne mora da znači. Margina često može da bude zaludna,
besmislena, da bude neka vrsta tamnice. Morate stavljati svoju slobodu na
probu. Ernst Jinger je stvorio lik valdgengera, odmetnika, lutajući samuraj
mora jednom da prihvati službu, da nađe gospodara, da uđe u instituciju, da bi
onda menjao pravila. Ako ostane van sistema, neće učiniti ništa, njegova uloga
biće zaludna. Ima dosta te dečice koja u alternativi vide sve, tavore na
margini i do kraja im se izgubi svaki trag. Tužno je to. Slava im! S druge
strane, imate umetnike koji drežde u institucijama i koji tako neguju svoj lik
i delo, a kad pogledate te njihove knjige, žali bože hartije. Ja sam ipak
ulazio u neke sheme, ali bio sam uvek oprezan i spreman da pobegnem dublje u
šumu ako je to potrebno. Ne mislim da je to dalo nekog rezultata, ali to je
neki način preživljavanja. Morate iskrsavati, nestajati i opet se pojavljivati.
O sebi kao
umetniku obično govorite u negaciji. Tvrdite da niste bili dovoljno talentovan
ni muzičar ni pesnik ni pisac. Šta ste Vi u stvari?
– O tome sam već govorio. Ali evo da pokušam ponovo da dam
definiciju: ja sam staro đubre što se dimi na vetru.
Preuzeto sa: ekspres.net
znate gde mogu da nađem tišmine knjige?
ОдговориИзбриши